Okulda İletişim 3. Bölüm: İLETİŞİMDEN KARİYERE
Bir
meslek edinmek ve meslekte uzmanlaşmak. Üstüne bir de başarı ve çarşaf gibi bir
özgeçmiş. Özgüveni tavan, emeklerinin karşılığını almış ve hayat keşmekeşinde
en önemli bariyeri atlamış bir âdemoğlu. İşte biz ona kariyerli insan diyoruz.
Geleceğini
planlamalısın, zamanını, paranı organize etmelisin inançlı bir kararlılıkla
tutkuyla sarıldığın bir hedef koymak zorundasın çünkü hayat hedeflenenler
içindir. Ya da bir dönem popüler olan bir kelamla kader gayrete aşıktır.
Öğrencigillere sürekli verilen tavsiyeler ya da nasihatlerdir bunlar. Tabii
öğüt aşamasında olanlara… olmayanlara da verilir ama işte anlamlandırma
kısmında fark var diyorum ya sürekli
Günümüzde
kariyer planlaması bırakın üniversiteyi lise düzeyindeki öğrenciler için bile
acil bir konu. Hem de çok acil. Aslına bakarsanız üniversite öğrencileri
belirli meslekleri tercih ederek öğrenciliğe başladığı için bu yolun yarısını
kısmen de olsa alıyorlar. Avrupa’da
kariyer planının lise düzeyinde tamamlandığını varsayarsak bizim ölçümüzde bu
olmalıdır. Babam ekmek aslanın ağzında değil midesinde demişti bana. Günümüz
ekonomik şartlarında evet tam olarak öyle.
Lise
önemli bir evre bitirdiğinizde ortalama olarak karakteriniz oturuyor. Çalışkan,
sorumlu, disiplinli, faydacı, kolaycı ya da asosyal…daha önce okulda iletişim
dosyamın birinci bölümünde iletişimin öğrenciye ve yaşamının sonrasına
etkilerinden söz etmiştim. Bu bağlamda düşündüğümüzde kariyer liselerde
öncelikli olarak ilgilenilmesi gereken alan olarak karşımıza çıkıyor.
İŞTE bu
nedenledir ki okulda öğrencinin karşısına çıkacak öğretmen ve öğrencinin
iletişim süreçlerine katılması çok ama çok önemli. Öğrencinin Bireysel
yetenekleri, yapabilecekleri ya da yapamayacaklarını, sınırlarını tanımlamak
onları bu anlamda yönlendirmek kariyerlerinin şekillenmesinde birincil derecede
etkili. Öğrenci vardır dibine kadar 100lük kağıt verir ama katılımcı değildir.
Öğrenci vardır dibine kadar 0 lık kağıt verir ama çok sosyal ve katılımcıdır.
Öğrenci vardır etkinlikten etkinliğe koşar öğrenci vardır okulunun en basit
kurallarına bile uyabilme yeterliliğinden acizdir. Buyrun çıkın işin
içinden.
Öğrencilerle
etkili ve doğru iletişim farkındalığıyla bağ kurmayan öğretmen bu bireysel
farkların farkında bile olmaz sonuç olarak lisede potansiyeli doğrultusunda yön
tayin edemeyen çocuk gayet hatalı şekilde kim ya da ne olduğunu bilmeden üniversite
türküleri söyler yanlış alan seçer çünkü kim olduğuna yeteneklerine göre değil
ilgisine geçici bir hevese tercih yapar… neticede belki de dolu dolu kariyerli
bir cevher işlenmeden taşa dönüşür. İletişimin gerçek doğası ve kudretinden bi
haber olmak bu gücü kullanmamak hayatınızın her döneminde çok ciddi faturalar
ödetir. Siz sadece bunun farkında değilsiniz hepsi bu.
Okullar adeta toplumsal hayatın bir ön
izlemesidir. Kurallar sorumluluklar ödüller cezalar arkadaşlıklar etkili
liderler ya da öyle görünenler… eğitimi gerçek anlamda var etmek için nitelikli
okul öğretmen ve öğrenciler için iletişimin ders olarak tüm okullarda
okutulmasının önemini ilk içeriklerimden birinde açıklamıştım. İletişim bilinci
bilimsel anlamda yerleşik hala getirilirse en mütevazı okullardan bile şu
ankinden çok daha olumlu belki de hayranlıkla söz edeceğimize eminim ben. Siz
de emin olun . Çünkü iletişim her yerdedir.
Yorumlar
Yorum Gönder