Okulda İletişim 2. Bölüm: ÖĞRETMEN VE ÖĞRENCİ

 



Empati kurabilen, öğrencilerine bireysel mentorluk yapabilen kendi alanıyla ilgili kendini güncelleyen, aktüel ve çok yönlü bir bakış açısına sahip ve farklılığı, çeşitlilik ve zenginlik olarak algılayarak en olumsuz durumları bile tolere edebilen ve en önemlisi gerçek anlamda iletişim bilincine sahip ve bu sahipliği öğrencilerine de aktarabilen eğitim uzmanına ben öğretmen diyorum.

Öğrencinin karşısında olması gereken öğretmen profili, öğrenci-öğretmen ilişkisi ve öğrencinin okulla kurduğu bağın temelidir. Çünkü uygarlık ölçüsü öğretmenin niceliğiyle değil niteliğiyle eşdeğerdir. İletişim odaklı öğretmen, muhabbet edebilen, dersine hâkim, bolca eğitim nutuğu çeken öğretmen değildir. İletişim odaklı öğretmen öğrencinin kaderi ve iletişim yeterliliği, potansiyeli, kariyeri, hayat algısı, öğrenci psikolojisi konusunda her sözü, eylemi ve iletişimden doğan yetenekleriyle öğrencinin kaderine etki ettiğinin farkında olan öğretmendir.

Ders sunumundan örneklendirmeye, soruları yanıtlandırma biçiminden, öğrenciye en doğru yaklaşımı her durumda belirleme becerisine kadar öğretmen iletişim ustası olmak zorundadır. Laf olsun diye değil gerçekten zorundadır. 

Soru yoksa soru sorduracak ortamı kurgulayacak olan da öğrencileri bireysel olarak tanımlayarak, pozitif farkındalıklarını artıracak olan da öğretmendir.

Öğretmen öğrenci ilişkisini başlatan da bu ilişkiyi etkili ve doğru iletişim haline getirmek zorunda olan da öğretmendir. Öğretmenin kalitesi eğitimin ve öğrencinin kalitesiyle doğrundan bağıntılıdır. Bu bağlamda hangi dersin öğretmeni olursa olsun öğrencilerin etkili iletişim yeterliliği kazanması için ilk teması ve rol modeli öğretmendir denilebilir.

Öğrenci iletişime açıktır. Sadece iletişim kurma biçimi farklıdır. Çünkü bilinmelidir ki iletişim kurulabilmesi için bireysel farklara hakim olmalıdır. Bu konuda onu bilinçlendirmek öğretmenin işidir. Ve her öğretmen bilmelidir ki her öğrenci farklı bir kültürel çevrede farklı bir ekonomik bir yapı içinde büyümüş olabilir. Yaşları cinsiyetleri farklı olabilir. Bunun üstüne ait oldukları kuşakların yaşam tarzını da eklerseniz iletişim nedir bilen öğretmenin kendini sürekli güncellemesinden kastımı anlayabilirsiniz.

Öğretmen doğru ve etkili iletişim kurmak istiyorsa önce böyle bir amacı olmak zorunda. Bundan haberdar dahi olmayan kişiler için tek tavsiyem iletişim eğitimi için bir iletişim koçuna başvurmalarıdır.

Okullardan çok dijital dünyanın öğrencileri olan bu çocuklarla iletişim kurmak istiyorsanız tüm dünyayı tek potada eriten klasik öğretileri kaldırıp atmak zorundasınız. Öncelikle şu anda onları harekete geçiren motivasyon dijital içeriklerdir. Dersleriniz dijital bir farkındalıkla yürümek zorunda. Esas mesele ise öğretmenin dersle ilintili veya kişisel olarak açıklamalarına dayalı her sunumu, sözü bakışı hareketi yorumlama biçimi bireysel olarak farklı öğrencilerde aynı şekilde karşılık bulmaz. Öğretmen iletişim amacı doğrultusunda her ne kadar mesajını genel olarak tasarlamak zorunda olsa bile geri bildirimlerin kimden nasıl geldiğini takip etmek ve farklılıkları tanımlayarak her öğrenciyle bağlamına göre iletişim kurmak zorundadır.  

Bunların üstüne öğrencilerin hazır bulunuşluklarını da ekleyin. Ruh hali, açlığı tokluğu, uykusu, bilişsel v duyuşsal kapasitesi vs vs

her anlamda gerçek ve etkili iletişim süreçlerini başarıyla yürüten okullarda iletişim okulun kalitesine doğrudan hayallerinizin ötesinde bir katkı sağlar. Bununla beraber okul esas olarak öğretmen ve öğrenci demektir. Bunu nedenle öğrenci öğretmen iletişiminin başarısı okulun başarısı ve daha da önemlisi öğrencinin ne kadar kalifiye bir insan olacağının belirleyicisidir. 

İletişim farkındalığı öğretmenlerin ve eğitimin en önemli niteliğidir. Olmak zorundadır çünkü ne demiştik her şey iletişimle başlar.

 videolinkyoutube

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Sanal boykotçular

Sayısalcı VS Sözelci

AHLAK BEKÇİSİ