Okulda İletişim 2. Bölüm: ÖĞRETMEN VE ÖĞRENCİ
Empati
kurabilen, öğrencilerine bireysel mentorluk yapabilen kendi alanıyla ilgili
kendini güncelleyen, aktüel ve çok yönlü bir bakış açısına sahip ve farklılığı,
çeşitlilik ve zenginlik olarak algılayarak en olumsuz durumları bile tolere
edebilen ve en önemlisi gerçek anlamda iletişim bilincine sahip ve bu sahipliği
öğrencilerine de aktarabilen eğitim uzmanına ben öğretmen diyorum.
Öğrencinin
karşısında olması gereken öğretmen profili, öğrenci-öğretmen ilişkisi ve
öğrencinin okulla kurduğu bağın temelidir. Çünkü uygarlık ölçüsü öğretmenin
niceliğiyle değil niteliğiyle eşdeğerdir. İletişim odaklı öğretmen, muhabbet
edebilen, dersine hâkim, bolca eğitim nutuğu çeken öğretmen değildir. İletişim
odaklı öğretmen öğrencinin kaderi ve iletişim yeterliliği, potansiyeli,
kariyeri, hayat algısı, öğrenci psikolojisi konusunda her sözü, eylemi ve
iletişimden doğan yetenekleriyle öğrencinin kaderine etki ettiğinin farkında
olan öğretmendir.
Ders
sunumundan örneklendirmeye, soruları yanıtlandırma biçiminden, öğrenciye en
doğru yaklaşımı her durumda belirleme becerisine kadar öğretmen iletişim ustası
olmak zorundadır. Laf olsun diye değil gerçekten zorundadır.
Soru
yoksa soru sorduracak ortamı kurgulayacak olan da öğrencileri bireysel olarak
tanımlayarak, pozitif farkındalıklarını artıracak olan da öğretmendir.
Öğretmen
öğrenci ilişkisini başlatan da bu ilişkiyi etkili ve doğru iletişim haline
getirmek zorunda olan da öğretmendir. Öğretmenin kalitesi eğitimin ve
öğrencinin kalitesiyle doğrundan bağıntılıdır. Bu bağlamda hangi dersin
öğretmeni olursa olsun öğrencilerin etkili iletişim yeterliliği kazanması için
ilk teması ve rol modeli öğretmendir denilebilir.
Öğrenci
iletişime açıktır. Sadece iletişim kurma biçimi farklıdır. Çünkü bilinmelidir
ki iletişim kurulabilmesi için bireysel farklara hakim olmalıdır. Bu konuda onu
bilinçlendirmek öğretmenin işidir. Ve her öğretmen bilmelidir ki her öğrenci
farklı bir kültürel çevrede farklı bir ekonomik bir yapı içinde büyümüş
olabilir. Yaşları cinsiyetleri farklı olabilir. Bunun üstüne ait oldukları
kuşakların yaşam tarzını da eklerseniz iletişim nedir bilen öğretmenin kendini
sürekli güncellemesinden kastımı anlayabilirsiniz.
Öğretmen
doğru ve etkili iletişim kurmak istiyorsa önce böyle bir amacı olmak zorunda.
Bundan haberdar dahi olmayan kişiler için tek tavsiyem iletişim eğitimi için
bir iletişim koçuna başvurmalarıdır.
Okullardan
çok dijital dünyanın öğrencileri olan bu çocuklarla iletişim kurmak
istiyorsanız tüm dünyayı tek potada eriten klasik öğretileri kaldırıp atmak
zorundasınız. Öncelikle şu anda onları harekete geçiren motivasyon dijital
içeriklerdir. Dersleriniz dijital bir farkındalıkla yürümek zorunda. Esas
mesele ise öğretmenin dersle ilintili veya kişisel olarak açıklamalarına dayalı
her sunumu, sözü bakışı hareketi yorumlama biçimi bireysel olarak farklı
öğrencilerde aynı şekilde karşılık bulmaz. Öğretmen iletişim amacı
doğrultusunda her ne kadar mesajını genel olarak tasarlamak zorunda olsa bile
geri bildirimlerin kimden nasıl geldiğini takip etmek ve farklılıkları
tanımlayarak her öğrenciyle bağlamına göre iletişim kurmak zorundadır.
Bunların
üstüne öğrencilerin hazır bulunuşluklarını da ekleyin. Ruh hali, açlığı
tokluğu, uykusu, bilişsel v duyuşsal kapasitesi vs vs
her
anlamda gerçek ve etkili iletişim süreçlerini başarıyla yürüten okullarda
iletişim okulun kalitesine doğrudan hayallerinizin ötesinde bir katkı sağlar.
Bununla beraber okul esas olarak öğretmen ve öğrenci demektir. Bunu nedenle
öğrenci öğretmen iletişiminin başarısı okulun başarısı ve daha da önemlisi
öğrencinin ne kadar kalifiye bir insan olacağının belirleyicisidir.
İletişim
farkındalığı öğretmenlerin ve eğitimin en önemli niteliğidir. Olmak zorundadır
çünkü ne demiştik her şey iletişimle başlar.
Yorumlar
Yorum Gönder