Marka insanlar

İnsanlar çılgınlar gibi marka satın alıp o markanın karizmasından nasiplenme hevesinde bütçe yapa dursun her hareketi takip edilen fenomen ünlüler (manken, oyuncu, sporcu, gazeteci, sanatçı veya teknoloji lideri) kişisel olarak markalaşıp bolca kazanç sağlarken beri yandan görünürlük ve tanınırlığın ruhsal tatmini ile büyük kitleleri peşlerinden sürüklüyorlar hey hat!!!


Marka vaat sunar. Yaşam tarzı, kimlik, ait olmak istediğin dünya algısı, kalite sunar. Marka tutkunlarının adeta bir körlük içerisinde markaların sadık bekçisi, takipçisi ve tabii ki alıcısı olmasının sebebi budur. Üründen ziyade ürünün pazarladığı duygusal çağrışımlar ait olunan küçük dünyayı alıcının gözünde büyütür ve sınırların dışına çıkarır. Yeni model trend bir telefonu almak için günlerce sıra beklemenin, teknoloji mağazasına çadır kuranların alameti farikası budur.

Marka sevdasının yolculuğu da anlatımı da uzun. Hikayenin ilk paragrafına dönersek. Standart ürünler dışında kanlı canlı markalara şiddetli bir parantez açmak gerektiği için kaleme aldığım bu postta bazı örnekleri inceleyelim istedim.
Teknoloji sayesinde elde edilen erişim olanakları kısaca sosyal medya sayesinde artık sadece satın aldığımız ürün değil adı marka olan kişiler de yanı başımızda. Takipçi algısı doğal olarak raiting ve popülerlik üzerine kurulu bu pazarlama anlayışı tırnak içinde ünlü dediğimiz insanlar üzerinden farklılaştı.

Dedik ya marka bir hayat standartı yani üründen ziyade duygusal aitlik satar. Haliyle bir ürünün başardığını canlı kanlı bir ünlü üzerinden gerçekleştirmek hem daha kazançlı hem de tükenmez ünlü kaynakları sayesinde çok da avantajlı. Endüstri bize her gün takipçisi olacağımız bir ikon (ünlü) sunuyor. 5 yıl öncesi trend olan bir ünlünün yerini günümüzde 5 çarpı 5 ünlü doldurmak mümkün. Yeni takipler yeni markalar yaratıyor ve üstelik bu kişisel markalaşma artık sokaktaki insanı bile ünlüleştirecek güce sahip (twetter, you tube, instagram fenomenlerini düşünün)

Dün ajans kapılarında ben de ünlü olmak istiyorum diyen genç bir kız (misal yukarıdaki) bir anda diğer genç kızların hayallerini süsleyen, oturuşu -kalkışı; duruşu- bakışı; giyimi- kuşamı taklit edilen bir marka olabiliyor.
Evet kişisel olarak markalaşmak çok mantıklı. Her ne kadar bu yazıyı bir eleştiri yazısı gibi algılasanız da bu bir öneri yazısı aslında:) Her zaman söylerim günümüzde pazarlanabilir olmayan hiç bir şeyin değeri yok insan dahil. Tek bir kişisel markanın ne demek olduğunu anlamak için aşağıdaki örneğe bakalım ve gerçek Kral Elvis Presley üzerinden konuşalım.

"Forbes'un "hala kazanan ölü yıldızlar listesine" göre, Elvis Presley, 2016 yılında 27 milyon dolar kazandı ve bir milyon albüm sattı.
Yakınında bulunanların anlatımına göre, en sevdiği sandviç, domuz pastırması, kızarmış dondurma ve reçelin kızarmış ekmek arasına konulmasıyla yapılıyordu.
Bu sandviçler "profesyonel bir Elvis Presley" hayranı tarafından, üstelik Danimarka'da paraya dönüştürülüyor.
Ünlü şarkıcının Memphis'teki "Graceland" isimli evinin kopyasını inşa eden Henrik Knudsen, geçen yıl buraya çektiği ziyaretçilere 11 bin adet "Elvis Sandviçi" sattı."(1)

Eğer kendinizi marka olarak konumlandırmayı başarırsanız ölürken bile para kazanabiliyorsunuz. Tabii Elvis, gezegen çapında bir kültür mirası ve fakat yukarıdaki örneklerde de sunduğum gibi ünlüleşen ve adı bile para ile eşdeğer anlama gelen kişisel markalar kazanıyor kazandırıyor. Onun çıktığı reklam, onun oynadığı dizi, onun giydiği krampon(top ayakkabısı) onun yazdığı kitap, onun katıldığı program vesaire vesaire. Hatta altta göreceğiniz örnek kişisel markalara olan düşkünlüğümüzün standart markalara olan bağlılığımızdan çok daha trajik hale geldiğinin kanıtı.

Bu vatandaş Marvel karakteri
kızıl kafatası markasının hayranı
Hayranlığının boyutu da geçirdiği onlarca estetik.
Ya da yandaki linkte bir örnek daha inceleyebilirsiniz. Onedio/Angelina jolie'ye benzemek için
Bunlar trajik örnekler olmasına karşın kişisel markalara olan sadakatin bazen sapkın da olsa nesne markalara sadakatten güçlü olduğunun ispatı.

4. madde her ne kadar mecaz dese de kanlı canlı bir satıştır kişisel markalar.

Sen dostum, seni diğerlerinden ayıracak, standarttan farklılaştıracak ve tabii ki talep yaratacak yetenekler ile donatmak zorundasın kendini ve tabii ki kendi markanı yaratıp yaymak için tükenmez bir kararlılığın da olmalı. Tanınırlık için belli bir vaat ortaya koyabilmelisin ve yine tabii ki(en büyük Tabii kim bu:) bolca da şansa sahip olmalısın. VE BİR UYARI: Marka insan olacağım diye kendini madara edecek eylemlere de girmemelisiniz. (anladınız siz onları) Sonra viral olacağım derken maymun olur, o eski mütevazı markan da yerle yeksan olur, gözünü seveyim:)
Editör notu (1) BBC.com/Elvis
Yorumlar
Yorum Gönder